شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 20 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۱۱:۱۲

عملکرد نفت فلات قاره در عمل به اصول اقتصاد مقاومتی تشریح شد؛
افزایش تولید سالانه ۹۰ هزار بشکه‎ای نفت فلات قاره ایران

باشگاه خبری فراساحل: شرکت نفت فلات قاره ایران با تعریف پروژههای حفاری جدید و حفاری مجدد طی دو سال گذشته توانسته بخش اعظمی از افت تولید خود را جبران کند و به صورت متوسط، سالیانه حدود ۹۰ هزار بشکه، افزایش تولید داشته باشد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت فلات قاره به دلیل دارا بودن موقعیت عملیاتی ویژه در خلیج فارس و دریای عمان، از تمامی میدان‌های نفتی و گازی به غیر از حوزه پارس جنوبی، بهره‌برداری می‌کند.


این شرکت با هدف اکتشاف سازندهای جدید در این حوزه و افزایش ذخایر، برنامه‌های مدونی به منظور انجام عملیات لرزه‌نگاری و مطالعات و توسعه میدان‌ها در دستور کار دارد که در این زمینه با توافقی که با شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است، انجام حفاری‌های اکتشافی در سه میدان فروزان، نصرت و اسفند (میدان‌ها مشترک) را برنامه‌ریزی کرده است؛ هم اکنون نیز انجام این مهم در مرحله انجام تشریفات اداری و اخذ مصوبات لازم از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.


افزایش فعالیت های توسعه ای در میدان های مشترک
شرکت نفت فلات قاره ایران طی سال‌های اخیر موفق شده است که حجم فعالیت‌های توسعه‌ای خود را ( به طور مشخص حفاری چاه‌ها) در میدان‌های مشترک به صورت چشمگیری افزایش دهد به گونه‌ای که تلاش شده hsj همواره حداقل یک دکل حفاری در محل هر میدان مشترک مستقر باشد. این شرکت در بیشتر میدان‌های مشترک، به نسبت درصدی از مخزن که تحت اختیار دارد، حجم بیشتری به نسبت طرف مقابل برداشت کرده است. میزان تولید روزانه فعلی این میدان‌ها نیز با در نظر گرفتن تناسب یاد شده در وضعیت بهتری به نسبت آن سوی مرز قرار دارد.


فراهم سازی مقدمات ارسال گاز سلمان به عسلویه
در مورد میدان گازی مشترک سلمان و با توجه به وقفه قریب به ۱۰ سال عدم تولید از این میدان مشترک، این شرکت در سال ۱۳۹۴ توانسته با انجام فعالیت گسترده تعمیر سکوی بهره‌برداری و اتمام پروژه خط لوله انتقال گاز این میدان به پارس جنوبی، مقدمات ارسال گاز را فراهم آورد. انتظار می‌رود در سال جاری شاهد تولید از میدان گازی مشترک سلمان و انتقال گاز به عسلویه باشیم.


انجام موفقت آمیز مزایده گازهای مشعل
شرکت نفت فلات قاره ایران در سال ۱۳۹۳ با برگزاری جلسه‌های فشرده کاری و انجام مذکره‌های متعدد با همکاری معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع مالی و همچنین مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران، موفق به برگزاری مزایده گازهای مشعل شد که از آن جمله می‌توان به تعیین تکلیف گاز همراه میدان نفتی و مشترک فروزان (گاز این میدان بیش از ۴۰ سال در حال سوزانده شدن بود) و امضا قرارداد با یکی از شرکت‌های داخلی به منظور فروش آن اشاره کرد. گفتنی است این گاز نزدیک به ۲۰ درصد گازی است که در کل کشور در حال سوزانده شدن است.


انجام صادرات نفت بر اساس برنامه تعهد شده
شرکت نفت فلات قاره ایران با حفظ تولید از میدان‌های مختلف، موفق شد به تعهدات خود در تامین تولیدات متنوع برای صادرات عمل کند. این شرکت هم اکنون تولید کننده ۶ نوع مختلف نفت از کل ۸ نوع نفت کشور است. در ضمن این شرکت تامین کننده قریب به ۳۰ درصد نفت صادراتی کشور در طی دوران تحریم نیز بوده است.


استفاده از روش‌های فرازآوری مصنوعی برای تولید
نفت فلات قاره همواره تلاش کرده است که تولیدات خود را به روش بهینه و صیانتی انجام دهد و از روش‌های متنوع فرازآوری مصنوعی مانند (EPS و GL) و تزریق آب در سطح میدان‌ها، استفاده کند. هم اکنون قریب به ۴۰ درصد تولید نفت ایران به واسطه تولید مصنوعی است. واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای تزریق آب در سیری در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید. این واحد نقش قابل توجهی در صیانت از مخزن و افزایش ضریب بازیافت نهایی میدان خواهد داشت. هم اکنون نیز چند تست پایلوت برای احیای چاه‌های بسته در حال اجراست که در این راستا شرکت نفت فلات قاره ایران با همکاری شرکت‌های توانمند در این زمینه در پی استفاده از روش‌های جدید و تزریق مواد شیمیایی برای از سر گیری تولید از این چاه‌هاست.


همکاری و تعامل دوجانبه میان نفت قلات قاره و مراکز علمی
شرکت نفت فلات قاره ایران به منظور مطالعه و توسعه میدان‌های نفتی با دانشگاه‌های داخلی در حال همکاری و تعامل دو سویه است. همچنین ساختاری سازمانی در شرکت برای پیگیری پیشرفت کار و انجام هماهنگی های لازم به منظور انتقال دانش به موسسات علمی کشور تعریف شده است.


فلات قاره، پیشران بومی سازی صنعت حفاری دریایی
تلاش این شرکت همواره در حداکثر بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی بوده است و از این رهگذر به تقویت توان تخصصی کشور کمک شایانی کرده است. گفتنی است، هم اکنون اغلب پیمانکاران مشغول در فلات قاره، شخصیت حقوقی ایرانی دارند. در چرخشی تحول ساز طی دو سال اخیر، دکل‌های ایرانی جایگزین دکل‌های خارجی شده است که این امر این شرکت را به پیشران بومی سازی صنعت حفاری دریایی بدل ساخته است. حمایت از توان مهندسی داخل نیز یکی از استراتژی‌های اصلی این شرکت طی دو سال گذشته بوده است.


 شرکت نفت فلات قاره ایران است در زمره یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نفت دریایی جهان قرار دارد. این شرکت بخش قابل توجهی از تولید نفت کشور در طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از گستره آب های نیلگون خلیج فارس را با پیشینه نیم قرن تجربه بر عهده دارد. حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه خلیج فارس است که ۵ کشور تولیدکننده عمده نفت جهان در حاشیه آن قراردارند. بر همین اساس خلیج فارس به قطب انرژی جهان معروف شده است و فعالیت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در آن از اهمیتی چشمگیر برخوردار است.


پنج کشور ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده درمجموع ۶۳ درصد ذخایر اثبات شده نفت و ۴۰ درصد ذخایر قطعی گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند. خلیج فارس به عنوان مرکز استراتژیک تولید و شاهرگ حیاتی صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، به دلیل دارا بودن این حجم عظیم از ذخایر و منابع هیدروکربوری، وجود مرزها و میادین مشترک نفتی میان کشورهای اسلامی همچون‌ عربستان سعودی، کویت، امارات متحده، قطر، بحرین و عمان و خصوصیت گذرگاه انرژی جهان همواره می‌تواند در اثر یک تعامل مثبت، عامل مهم تأمین پایدار، تعمیق و گسترش روابط جهان اسلام و به ویژه کشورهای منطقه با یکدیگر باشد.



  کد خبر : 2104
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :