باشگاه خبری فراساحل : ROV ربات‌های زير دريايي ویژه آبهای عمیق (تکنولوژی های زیر آبی)

باشگاه خبری فراساحل: با توسعه و گسترش صنايع دريایي و علوم مرتبط با دريا، حجم عظيمي از مطالعات و تحقيقات در رشته‌ها و تخصص‌هاي متفاوت مهندسي در سراسر جهان بر موضوع ربات‌هاي زير آبي متمركز شده است.

ROV یا Remotely Operated Vehicles نوعي ربات زير دریایی با امكان كنترل و هدايت در اعماق آب توسط اپراتور است كه از نمونه‌هاي كوچك و ساده مجهز به دوربين فيلم برداري كوچك تا گونه هاي پيشرفته و بسيار پيچيده با توانايي عملكردهاي متنوع و متعدد در اعماق بيش از شش هزار متري دريا را شامل مي‌شود.سيستم‌هاي هدايتي جهت كنترل ربات، رانش، به آب اندازي، منابع تامين قدرت و كابل ارتباطي اجزاي ربات زير آبي را تشكيل مي‌دهند كه توان لازم جهت عملكرد پروانه‌ها و نيز دستورات و سيگنا‌هاي كنترلي به ربات و داده‌هاي توليد شده توسط حسگرها را به اپراتور در سطح دريا منتقل مي‌كنند.


فعاليت‌هايي كه براي انجام آنها از وجود ربات‌هاي زير آبي بهره گرفته مي‌شوند عبارتند از: تعمير تاسيسات پيچيده زير دريايي صنايع نفت و گاز به ویژه در آبهای عمیق که امکان ارسال انسان به اعماق آب میسر نیست، كمك به اجراي عمليات حفاري و نصب تجهیزات سر چاهی، بازرسي از خطوط لوله زیر دریایی، دنبال كردن خطوط لوله زير دريايي جهت كنترل عدم وجود هرگونه نشتي و ديگر عيوب خطوط لوله و اطمينان از نصب صحيح آنها ، نقشه برداري، انجام بازرسي‌هاي عيني، بازبيني، عمليات نصب و... که کلیه این اقدامات توسط امکانات تعبیه شده بر روی ربات از جمله دوربین و بازوهاي مكانيكي انجام می‌پذیرد.


به جهت قرارگيري بخش عمده‌اي از منابع نفت و گاز جهان در بستر درياها مهم‌ترين و وسيع‌ترين كاربرد ربات‌هاي زيرآبي درسراسر جهان (بيش از ۶۰ درصد) در صنايع نفت و گاز جهت انجام عمليات حفاري، اكتشاف و استخراج نفت و گاز است.از اواسط دهه ۷۰ فناوري ربات‌هاي زير آبي كمك‌هاي وسيعي به عمليات جستجوي منابع انرژي زير زميني در دريا كرده و در حال حاضر چنين ماموريت‌هايي توسط ربات‌هاي زير آبي با قدرت و اطمينان پذيري بالا دراعماق بيش از ۲۵۰۰ متري انجام مي‌شوند. ربات‌هاي زير آبي توسط مشخصه‌هايي مانند اندازه، عمق، قابليت دستيابي، توان مصرفي و ديگر مشخصات الكتريكي و يا الكترو هيدروليكي دسته بندي مي‌شوند. انواع مختلف ربات‌هاي زير دريايي عبارتند از: ربات‌هاي زير آبي كوچك با هزينه پايين که اغلب تمام الكتريكي با فعاليت در اعماق حدود ۳۰۰ متري جهت اعمالي مانند بازرسي و مشاهدات زير آبي هستند.

ربات‌هاي زير آبي الكتريكي با قابليت بالا كه نوع جديد ربات‌هاي زير آبي كوچك و الكتريكي با هزينه به نسبت بالا (نزديك ۵۰۰۰۰ دلار) و داراي تكنولوژي جديد موتورهاي الكتريكي هستند. اين ربات‌ها داراي سيستم كنترلي قابل كاربري و هدايت توسط كاربر و سيستم انتقال داده‌ها مجهز به فيبر نوري مي‌باشند و توانايي كار در عمق ۲۰۰ متري دريا را دارا هستند.
ربات‌هاي ژرف پيما با قابليت دستيابي به اعماق فوق العاده زياد، با امكان رسيدن به اعماق فراتر از ۴۰۰۰ متر و مصرف كم انرژي به جهت كوچك نگاه داشتن قطر كابل ارتباطي .ربات‌هاي زير آبي با ابعاد بزرگ و با قابليت انجام كارهاي سنگين در اعماق حدود ۲۵۰۰ متري و با تواني بالا بين ۱۵۰تا ۳۰۰ اسب بخار و قابليت حمل ۵۰۰۰ كيلوگرم (قابل استفاده در صنايع ساحلي، فراساحلي و نفت و گاز).


ربات‌هاي زير آبي خودكار و بدون نياز به كابل (مجهز به سيستم كنترل و هدايت مركزي، سيستم ارتباطي پيشرفته و سيستم توليد توان هيدروليكي به منظور توليد انرژي لازم جهت پروانه‌ها و ديگر ابزارها و بازوهاي مكانيكي)

تحقيقات روي طراحي و ساخت  نسل آتي ربات‌هاي زير آبي با توجه به مواردي چون هزينه تمام شده، اندازه و ابعاد مطلوب با توجه به نيازمندي‌ها و قابليت‌هاي مورد نظر، توان و قدرت مورد نياز، فضاي مورد نياز در عرشه، حداكثر عمق کاری، شرايط دريايي هدف، حداكثر بار مفيد قابل حمل، چند منظور بودن، ايمني، اطمينان پذيري و قابليت تعمير و نگهداري درحال انجام است.



  کد خبر : 799
 
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۶:۴۵:۰۷