باشگاه خبری فراساحل : طرح‌های پالایشگاهی پارس جنوبی اسفند به بهره‌برداری می‌رسد (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: وزیر نفت از بهره برداری رسمی دو طرحهای پالایشگاهی پارس جنوبی در اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: ایران با افزایش 110 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح روز سه‌شنبه (16 بهمن 97) در نشست با نمایندگان رسانه‌های سراسری کشور از بهره‌برداری رسمی پالایشگاه‌های فاز 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از طرف قطری پیشی گرفته و به 610 میلیون مترمكعب در روز رسیده است. وزیر نفت ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را بیش از 10 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در سال 92 برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی 280 میلیون مترمکعب در روز بود که این رقم هم اکنون به 610 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. وی با یادآوری کشف این میدان در سال 67 گفت: اولین مذاکرات توسعه پارس جنوبی در سال 75 آغاز شد و در دولت اول اصلاحت اولین قراردادهای توسعه این میدان به امضاء رسید.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون 21 فاز پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار دارد، خاطرنشان کرد: در اسفندماه سال جاری بخش پالایشگاهی فازهای 13، 22، 23 و 24 طرح‌های پارس جنوبی با برداشت 2 میلیارد فوت مکعب گاز ترش به بهره‌برداری خواهد رسید، در فاز 14 نیز در حال حاضر روزانه 1 میلیارد فوت مکعب گاز ترش برداشت می‌شود و مجموع تولید گاز از این سه طرح، به 3 میلیارد فوت مکعب در روز می‌رسد. به گفته وزیر نفت، بخش دریایی فازهای 13،14، 22، 23 و 24 و بخش پالایشگاهی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی تا پایان سال 98 تکمیل می‌شود. زنگنه در ادامه از رکورد تولید اتان در کشور نیز خبر داد و گفت: با افزایش تولید اتان به 10 میلیون تن، برای نخستین بار در سال 99 به ظرفیت خوراک دریافتی مجتمع‌های پتروشیمی افزوده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه ظرفیت‌های ساخت داخلی تجهیزات و تأسیسات صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت بسیار مناسبی در توسعه بخش‌های دریایی توسط مهندسان و پیمانکاران ایرانی ایجاد شده است و تقریبا همه ظرفیت‌های طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری از این تأسیسات توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود، همچنین دانش ساخت بخش عظیمی از تجهیزات صنعت نفت به جز تجهیزات دوار در اختیار داخلی‌ها قرار دارد. وزیر نفت درباره آخرین وضعیت توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: پس از خروج توتال از این طرح، با چینی‌ها برای توسعه بخش دریایی فاز 11 پارس جنوبی مکاتبه کرده‌ایم، اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم.



  کد خبر : 6288
 
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۷:۴۸