باشگاه خبری فراساحل: موسسه Gibson در تازهترین گزارش خود از وضعیت بازار کشتیهای نفتکش در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت اثر منفی بر بازار نفتکشها به ویژه کشتیهای VLCC و درآمدهای این بخش گذاشته است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل گرچه تعداد محموله های نفتی در بازار مقطعی کشتیهای نفتکش VLCC از مبداء خاورمیانه تغییر اساسی نکرده، اما رشد سریع ناوگان موجب شده است که نرخ اجاره کشتیهای نفتکش VLCC در بازارهای مقطعی به روزانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار برسد. این نرخ در آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی برابر با ۴۰ هزار دلار در روز بوده است. در گزارش گیبسون آمده است: «چالشی که اوپک امروز با آن روبرو است برای بازار کشتی های نفتکش جای امیدواری ایجاد نمیکند و باید به افزایش صادرات نفت خاورمیانه امیدوار بود.
چنانچه کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه داشته باشد، تنها روزنه امید مالکان کشتی ادامه سفرهای با مسیرهای طولانی، ادامه ذخیره نفت بر روی کشتی، و کاهش رشد ناوگان خواهد بود.» بر خلاف اثری که کاهش تولید نفت بر بازار کشتی های نفتکش گذاشته است، اثر آن بر بازارهای نفتخام تا کنون بسیار ناچیز بوده است. با وجود اینکه سطح ذخیره نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD) در مقایسه با میانگین ۵ سال گذشته کاهش یافته ، اما همچنان در سطح بالایی است. سازمان بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرده است که رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی بالا برود و به ۱.۴ میلیون بشکه در روز برسد، اما از سوی دیگر انتظار می رود که تولید نفت کشورهای غیر عضو در اوپک نیز افزایش یابد. تا کنون آمریکا بیشترین افزایش تولید نفت را داشته است و پیش بینی می شود تولید نفت این کشور در سال آینده ۱.۰۵ میلیون بشکه بالا برود. کشورهای برزیل، کانادا، و انگلیس نیز در مجموع تولید نفت را ۶۰۰ هزار بشکه افزایش خواهند داد.
کد خبر : 4130