باشگاه خبری فراساحل: به دنبال تلاطمهایی که در بازار حمل و نقل دریایی ایجاد شد و موقعیت برخی شرکتهای کشتیرانی را با بحران و حتی فشارهای اقتصادی مواجه کرد؛ ادغام و اتحاد شرکتهای بزرگ کشتیرانی تجاری و کانتینری کلید خورد تا تاثیر خود را نیز در این بخش داشته باشد این در حالی است که به اعتقاد رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ادغام شرکتهای کشتیرانی بزرگ موجب میشود که این شرکتهای سهم ماندگار و بیشتری را از بازار در اختیار خود بگیرند، اما از طرفی هم موجب نحیفتر شدن کشتیرانیهای کوچک میشود و با سایه انداختن بر کسب و کار در حوزه نمایندگیها، موجب تجمیع و یا تعطیلی آنها را فراهم میآورد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارینتایمز، رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره ادغام کشتیرانیهای بزرگ و تاثیر آن بر بازار حمل و نقل دریایی گفت: ادغام در حوزه دریا بر عکس سایر شقوق اقتصادی، نشاندهنده اوضاع ناخوشایند و بحران اقتصادی در دریا است که صاحبان آن حرفه را به ادغام اجبار میکند.
دکتر مسعود پلمه خاطرنشان کرد: اگر عرصه رقابت بهخودی خود مطلوب باشد که شرکتها بتوانند مستقیم وارد رقابت شوند و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار گیرند به سمت ادغام گام برنمیدارند و تن به ادغام نمیدهند، بنابراین بازیگران اصلی عرصه دریا با توجه به پتانسیل و شرایطی که در چرخه کار حمل و نقل به ویژه حمل و نقل کانتینر وجود دارد به سمت ادغام میروند تا با اجماع مدیریت، سرمایه و سایر تجهیزات، بقای خود را در بازار تضمین کنند. وی با اشاره به اینکه شرکتهایی که تن به ادغام میدهند به دنبال آن هستند که به شیوه اشتراکی سهم ماندگاری را از بازار در ید اختیار خود بگیرند، اظهار کرد: این در حالی است که این گونه ادغامات اگر در حوزه کسب و کارهای کوچک و شرکتهای خرد صورت گیرد تاثیر چندانی ندارد زیرا بر فرض مثال اگر دو شرکت کشتیرانی در حوزه ترانشیپ و فیدری در منطقه جغرافیایی محدود با یکدیگر ادغام شوند تاثیری در بازار و حجم بار آنها ندارد اما در مسیر طولانی و عملیاتی که منتهی به بنادر خارجی در آبهای بینالمللی، خاور دور و آسیای جنوب شرقی شود تاثیر بهتری خواهد داشت زیرا در این صورت دو شرکت بزرگ با ادغام میتوانند سهم بالاتری را از بازار بربایند و جایگاه خود را ارتقا دهند.
با ادغام کشتیرانیهای بزرگ، شرکتهای کوچک نحیف تر میشوند
رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره تاثیر ادغام شرکتهای کشتیرانی بزرگ بر عملکرد شرکتهای خرد و کوچک، یادآور شد: همان طور که گفته شد از تجمیع انرژی شرکتهای بزرگ با هم سینرژی یا همان همافزایی ایجاد میشود و باعث میشود سهمی از بازار که در دست شرکتهای کوچک بود، کمتر شود. بنابراین به صورت قطع ادغام شرکتهای بزرگ با یکدیگر تاثیر منفی بر کوچکترها میگذارد و آنها را نحیف میکند. وی افزود: هر نوع ادغامی که صورت گیرد در نهایت کالا باید از مبدا به مقصد برسد، حال اینکه قبل از این ادغامها خطوط کشتیرانی دایرکت و فیدری موجود بودند که با این ادغام تعداد این خطوط کم میشود اما میزان و حجم بار کاهش نیافته و همان میزان خواهد ماند.
تاثیر منفی ادغام کشتیرانیها بر کسب و کار
پل مه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با ادغام شرکتهای کشتیرانی، تکلیف نمایندگی این شرکتها در کشورهای دیگر چه میشود؟ تاکید کرد: به طور قطع اگر دو شرکت ادغام شده در یک کشور دیگر نمایندگیهای مستقل داشته باشند، پس از ادغام بر اساس سیاست واحدی که در شرکت جدید به وجود میآید یا آن نمایندگیها هر دو تعطیل شده و یک نمایندگی جدید تاسیس میشود و یا اینکه یکی از نمایندگیها تعطیل و یکی دیگر ابقا میشود و کار را انجام میدهد؛ در هر صورت باید بدانیم که یکی از اثرات منفی ادغام شرکتهای بزرگ تاثیر منفی بر کسب و کار در حوزه نمایندگیها است. رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه تاکید کرد: بنابراین ادغام شرکتهای بزرگ کشتیرانی که به دلیل بحران و شرایط ناخوشایند اقتصادی رخ میدهد علاوه بر اینکه سهم شرکت جدید را از بازار افزایش میدهد و موجب میشود که بخش بیشتری از بار کانتینری را در اختیار گیرند اثرات مخربی بر کشتیرانیهای کوچک و فیدری و نمایندگیهای آنها دارد. زیرا علاوه بر اینکه سهم کشتیرانیهای کوچک و سهم آنها را در بازار کم میکند بلکه با سایه انداختن بر کسب و کار در حوزه نمایندگیها، موجب تجمیع و یا تعطیلی آنها را فراهم میآورد.
کد خبر : 3806